Home Home Home Home
Implant.net Toper

Chirurgia Stomatologiczna

Trzecie z臋by trzonowe czyli 贸semki lub tzw z臋by m膮dro艣ci charakteryzuj膮 si臋 du偶膮 zmienno艣ci膮 budowy anatomicznej, po艂o偶enia w 艂uku z臋bowym oraz czasu wyrzynania. Powik艂ania towarzysz膮ce rozwojowi tych z臋b贸w wynikaj膮 z nieprawid艂owego po艂o偶enia zawi膮zka z臋bowego lub braku miejsca w 艂uku z臋bowym.

G艂贸wnym wskazaniem do ich usuni臋cia s膮 cz臋sto nawracaj膮ce zapalenia oko艂okoronowe, kt贸re wynikaj膮 z zaka偶enia kieszonki dzi膮s艂owej i mieszka z臋bowego z chwil膮 powstania po艂膮czenia komunikuj膮cego guzek z臋ba z jam膮 ustn膮. Objawia si臋 ono obrz臋kiem i zaczerwienieniem dzi膮s艂a, miejscow膮 bolesno艣ci膮, kt贸ra nasila si臋 w czasie po艂ykania (b贸l mo偶e promieniowa膰 do ucha, gard艂a, skroni), szcz臋ko艣ciskiem (obj臋cie zapaleniem m. skrzyd艂owego przy艣rodkowego i m.偶wacza), zapaleniem w臋z艂贸w ch艂onnych pod偶uchwowych, a wyj膮tkowo karkowych, obrz臋kiem okolicznych tkanek policzka, 艂uk贸w podniebienno-gard艂owych i migda艂k贸w podniebiennych. Na zdj臋ciu rentgenowskim stwierdza si臋 tzw. przeja艣nienie oko艂okoronowe, kt贸re jest ogniskiem osteolitycznym. Pacjenci cz臋sto gor膮czkuj膮, skar偶膮 si臋 na b贸le g艂owy i dreszcze, a obraz krwi obwodowej jest charakterystyczny dla zapalenia: przyspieszone OB, zwi臋kszona leukocytoza. Powy偶sze objawy nale偶y r贸偶nicowa膰 z zapaleniem miazgi tego z臋ba, z臋b贸w s膮siednich lub g贸rnych trzonowc贸w po tej stronie, zapaleniem okostnej i ko艣ci, angin膮, zapalnymi powik艂aniami torbieli oraz 艣linianki przyusznej lub pod偶uchwowej.

Proces zapalny powsta艂y w wyniku utrudnionego wyrzynania dolnego z臋ba m膮dro艣ci mo偶e szerzy膰 si臋 do s膮siednich przestrzeni, by膰 przyczyn膮 wrzodziej膮cego zapalenia jamy ustnej, zapalenia ko艣ci, w臋z艂贸w ch艂onnych pod偶uchwowych. Obok nawracaj膮cego zapalenia oko艂okoronowego innymi wskazaniami do usuni臋cia dolnych trzecich z臋b贸w trzonowych s膮: torbiel zawi膮zkowa, ucisk na z膮b s膮siedni, nerwob贸l objawowy, po艂o偶enie z臋ba poza 艂ukiem. R贸wnie偶 w profilaktyce ortodontycznej dla unikni臋cia st艂oczenia z臋b贸w usuwa si臋 zawi膮zki dolnych z臋b贸w m膮dro艣ci czyli wykonuje si臋 zabieg germektomii. Usuwanie zatrzymanych z臋b贸w m膮dro艣ci jest po zwyk艂ych ekstrakcjach najcz臋艣ciej wykonywanym zabiegiem chirurgicznym w jamie ustnej. Zabieg usuni臋cia trzeciego z臋ba trzonowego 偶uchwy wykonuje si臋 w znieczuleniu przewodowym. Po przeci臋ciu b艂ony 艣luzowej wraz z okostn膮 i odpreparowaniu p艂ata 艣luz贸wkowo - okostnowego, znosi si臋 ko艣膰 wyrostka z臋bodo艂owego w okolicy tr贸jk膮ta zatrzonowcowego w celu ods艂oni臋cia z臋ba zatrzymanego w takim zakresie, kt贸ry umo偶liwi jego usuni臋cie.W wielu przypadkach konieczne jest odci臋cie korony oraz rozdzielenie korzeni. Takie post臋powanie u艂atwia usuni臋cie z臋ba i nie traumatyzuje okolicznych tkanek. Po usuni臋ciu zatrzymanej 贸semki oczyszcza si臋 ran臋, wyg艂adza ostre brzegi z臋bodo艂u i zaszywa si臋 przeci臋t膮 b艂on臋 艣luzow膮.

Resekcja wierzcho艂ka korzenia jest to chirurgiczny spos贸b leczenia oko艂o wierzcho艂kowego zapalenia tkanek. Polega on na odci臋ciu i usuni臋ciu wierzcho艂ka korzenia oraz zapalnie zmienionej tkanki, w celu stworzenia warunk贸w do prawid艂owej odbudowy ubytku kostnego. Cz臋艣膰 chirurgiczn膮 zabiegu poprzedza wyleczenie i wype艂nienie kana艂u korzenia metodami przyj臋tymi w stomatologii zachowawczej. Materia艂ami stosowanymi do wype艂nienia kana艂u s膮: 膰wieki gutaperkowe, srebrne oraz tytanowe i r贸偶nego rodzaju uszczelniacze (np. endometazon, cementy glass-jonomerowe). Najkorzystniejsze jest wype艂nienie kana艂u korzeniowego a偶 do wierzcho艂ka bezpo艣rednio przed zabiegiem. Wype艂nienie kana艂u na kilka dni przed zabiegiem mo偶e spowodowa膰 gro藕ne powik艂ania bakteryjne.W sytuacjach, w kt贸rych niemo偶liwe jest wype艂nienie kana艂u tradycyjnymi metodami, kana艂 wype艂nia si臋 w czasie zabiegu. W niekt贸rych przypadkach konieczne jest wykonanie wype艂nienia wstecznego amalgamatem srebra ju偶 po usuni臋ciu wierzcho艂ka.

Wskazaniami do przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego s膮:
1. stany zapalne, kt贸rych nie mo偶na wyleczy膰 sposobem zachowawczym:
a) niedro偶no艣膰 kana艂u spowodowana niedok艂adnym wype艂nieniem lub z臋biniakiem,
b) niemo偶no艣膰 usuni臋cia cia艂a obcego z kana艂u,
c) zagi臋cie korzenia w pobli偶u wierzcho艂ka,
d) niemo偶no艣膰 dok艂adnego osuszenia i zamkni臋cia kana艂u z powodu torbieli korzeniowej
2. ziarniniak oko艂owierzcho艂kowy wi臋kszych rozmiar贸w lub torbiel korzeniowa
3. z艂amanie korzenia z臋ba w okolicy 1/3 przywierzcho艂kowej d艂ugo艣ci korzeni z臋ba
4. perforacja 艣ciany kana艂u w okolicy 1/3 przywierzcho艂kowej d艂ugo艣ci korzenia z臋ba
Powy偶sze schorzenie diagnozuje si臋 zwykle na podstawie zdj臋膰 RTG danego z臋ba.
Przeciwwskazania miejscowe do resekcji wierzcho艂ka korzenia:
1. zmiany zapalnowytw贸rcze lub torbiel korzeniowa przekraczaj膮ce 1/3 cz臋艣ci korzenia
2. zanik pionowy i poziomy ko艣ci w przebiegu chor贸b przyz臋bia
3. rozlane zapalnie oz臋bnej
4. z臋by mleczne
5. korzenie z艂amane pod艂u偶nie
6. du偶e braki w uz臋bieniu (przeciwwskazania wzgl臋dne)

Przeciwwskazania og贸lne do tego zabiegu stanowi膮 mi臋dzy innymi choroby uk艂adowe i narz膮dowe, schorzenia uk艂adu bia艂o- i czerwonokrwinkowego, uk艂adu krzepni臋cia, fibrynolizy, cukrzyca, choroby nerek. Przed planowanym zabiegiem przeprowadza si臋 podstawowe badania laboratoryjne oraz sanacj臋 jamy ustnej. Ocen臋 wyniku leczenia chirurgicznego przeprowadza si臋 w oparciu o badanie kliniczne i kontrolne zdj臋cie rentgenowskie, kt贸re wykazuje z czasem zmniejszenie ubytku kostnego i wype艂nienie tkank膮 kostn膮. Ca艂kowita odbudowa kostna wymaga kilku miesi臋cy.