Home Home Home Home
Implant.net Toper

IMPLANT.NET ÔÇô SPECJALISTYCZNY GABINET STOMATOLOGICZNY powsta┼é w 1993 roku. Ju┼╝ od samego pocz─ůtku g┼é├│wn─ů ide─ů dzia┼éalno┼Ťci gabinetu by┼éo zapewnienie profesjonalnej i specjalistycznej opieki stomatologicznej oraz szerokiego wachlarzu us┼éug z zakresu implantologii. Regularnie podnosimy poziom naszych us┼éug stomatologicznych - stale d─ů┼╝ymy do doskonalenia swoich umiej─Ötno┼Ťci, oraz utrzymywania architektury sprz─Ötowej na najwy┼╝szym poziomie aby┼Ťmy mogli jeszcze efektywniej i bezpieczniej dba─ç o zdrowy i pi─Ökny u┼Ťmiech naszych pacjent├│w.

Chirurgia Stomatologiczna

Trzecie z─Öby trzonowe czyli ├│semki lub tzw z─Öby m─ůdro┼Ťci charakteryzuj─ů si─Ö du┼╝─ů zmienno┼Ťci─ů budowy anatomicznej, po┼éo┼╝enia w ┼éuku z─Öbowym oraz czasu wyrzynania. Powik┼éania towarzysz─ůce rozwojowi tych z─Öb├│w wynikaj─ů z nieprawid┼éowego po┼éo┼╝enia zawi─ůzka z─Öbowego lub braku miejsca w ┼éuku z─Öbowym.

G┼é├│wnym wskazaniem do ich usuni─Öcia s─ů cz─Östo nawracaj─ůce zapalenia oko┼éokoronowe, kt├│re wynikaj─ů z zaka┼╝enia kieszonki dzi─ůs┼éowej i mieszka z─Öbowego z chwil─ů powstania po┼é─ůczenia komunikuj─ůcego guzek z─Öba z jam─ů ustn─ů. Objawia si─Ö ono obrz─Ökiem i zaczerwienieniem dzi─ůs┼éa, miejscow─ů bolesno┼Ťci─ů, kt├│ra nasila si─Ö w czasie po┼éykania (b├│l mo┼╝e promieniowa─ç do ucha, gard┼éa, skroni), szcz─Öko┼Ťciskiem (obj─Öcie zapaleniem m. skrzyd┼éowego przy┼Ťrodkowego i m.┼╝wacza), zapaleniem w─Öz┼é├│w ch┼éonnych pod┼╝uchwowych, a wyj─ůtkowo karkowych, obrz─Ökiem okolicznych tkanek policzka, ┼éuk├│w podniebienno-gard┼éowych i migda┼ék├│w podniebiennych. Na zdj─Öciu rentgenowskim stwierdza si─Ö tzw. przeja┼Ťnienie oko┼éokoronowe, kt├│re jest ogniskiem osteolitycznym. Pacjenci cz─Östo gor─ůczkuj─ů, skar┼╝─ů si─Ö na b├│le g┼éowy i dreszcze, a obraz krwi obwodowej jest charakterystyczny dla zapalenia: przyspieszone OB, zwi─Ökszona leukocytoza. Powy┼╝sze objawy nale┼╝y r├│┼╝nicowa─ç z zapaleniem miazgi tego z─Öba, z─Öb├│w s─ůsiednich lub g├│rnych trzonowc├│w po tej stronie, zapaleniem okostnej i ko┼Ťci, angin─ů, zapalnymi powik┼éaniami torbieli oraz ┼Ťlinianki przyusznej lub pod┼╝uchwowej.

Proces zapalny powsta┼éy w wyniku utrudnionego wyrzynania dolnego z─Öba m─ůdro┼Ťci mo┼╝e szerzy─ç si─Ö do s─ůsiednich przestrzeni, by─ç przyczyn─ů wrzodziej─ůcego zapalenia jamy ustnej, zapalenia ko┼Ťci, w─Öz┼é├│w ch┼éonnych pod┼╝uchwowych. Obok nawracaj─ůcego zapalenia oko┼éokoronowego innymi wskazaniami do usuni─Öcia dolnych trzecich z─Öb├│w trzonowych s─ů: torbiel zawi─ůzkowa, ucisk na z─ůb s─ůsiedni, nerwob├│l objawowy, po┼éo┼╝enie z─Öba poza ┼éukiem. R├│wnie┼╝ w profilaktyce ortodontycznej dla unikni─Öcia st┼éoczenia z─Öb├│w usuwa si─Ö zawi─ůzki dolnych z─Öb├│w m─ůdro┼Ťci czyli wykonuje si─Ö zabieg germektomii. Usuwanie zatrzymanych z─Öb├│w m─ůdro┼Ťci jest po zwyk┼éych ekstrakcjach najcz─Ö┼Ťciej wykonywanym zabiegiem chirurgicznym w jamie ustnej. Zabieg usuni─Öcia trzeciego z─Öba trzonowego ┼╝uchwy wykonuje si─Ö w znieczuleniu przewodowym. Po przeci─Öciu b┼éony ┼Ťluzowej wraz z okostn─ů i odpreparowaniu p┼éata ┼Ťluz├│wkowo - okostnowego, znosi si─Ö ko┼Ť─ç wyrostka z─Öbodo┼éowego w okolicy tr├│jk─ůta zatrzonowcowego w celu ods┼éoni─Öcia z─Öba zatrzymanego w takim zakresie, kt├│ry umo┼╝liwi jego usuni─Öcie.W wielu przypadkach konieczne jest odci─Öcie korony oraz rozdzielenie korzeni. Takie post─Öpowanie u┼éatwia usuni─Öcie z─Öba i nie traumatyzuje okolicznych tkanek. Po usuni─Öciu zatrzymanej ├│semki oczyszcza si─Ö ran─Ö, wyg┼éadza ostre brzegi z─Öbodo┼éu i zaszywa si─Ö przeci─Öt─ů b┼éon─Ö ┼Ťluzow─ů.

Resekcja wierzcho┼éka korzenia jest to chirurgiczny spos├│b leczenia oko┼éo wierzcho┼ékowego zapalenia tkanek. Polega on na odci─Öciu i usuni─Öciu wierzcho┼éka korzenia oraz zapalnie zmienionej tkanki, w celu stworzenia warunk├│w do prawid┼éowej odbudowy ubytku kostnego. Cz─Ö┼Ť─ç chirurgiczn─ů zabiegu poprzedza wyleczenie i wype┼énienie kana┼éu korzenia metodami przyj─Ötymi w stomatologii zachowawczej. Materia┼éami stosowanymi do wype┼énienia kana┼éu s─ů: ─çwieki gutaperkowe, srebrne oraz tytanowe i r├│┼╝nego rodzaju uszczelniacze (np. endometazon, cementy glass-jonomerowe). Najkorzystniejsze jest wype┼énienie kana┼éu korzeniowego a┼╝ do wierzcho┼éka bezpo┼Ťrednio przed zabiegiem. Wype┼énienie kana┼éu na kilka dni przed zabiegiem mo┼╝e spowodowa─ç gro┼║ne powik┼éania bakteryjne.W sytuacjach, w kt├│rych niemo┼╝liwe jest wype┼énienie kana┼éu tradycyjnymi metodami, kana┼é wype┼énia si─Ö w czasie zabiegu. W niekt├│rych przypadkach konieczne jest wykonanie wype┼énienia wstecznego amalgamatem srebra ju┼╝ po usuni─Öciu wierzcho┼éka.

Wskazaniami do przeprowadzenia zabiegu chirurgicznego s─ů:
1. stany zapalne, kt├│rych nie mo┼╝na wyleczy─ç sposobem zachowawczym:
a) niedro┼╝no┼Ť─ç kana┼éu spowodowana niedok┼éadnym wype┼énieniem lub z─Öbiniakiem,
b) niemo┼╝no┼Ť─ç usuni─Öcia cia┼éa obcego z kana┼éu,
c) zagięcie korzenia w pobliżu wierzchołka,
d) niemo┼╝no┼Ť─ç dok┼éadnego osuszenia i zamkni─Öcia kana┼éu z powodu torbieli korzeniowej
2. ziarniniak okołowierzchołkowy większych rozmiarów lub torbiel korzeniowa
3. z┼éamanie korzenia z─Öba w okolicy 1/3 przywierzcho┼ékowej d┼éugo┼Ťci korzeni z─Öba
4. perforacja ┼Ťciany kana┼éu w okolicy 1/3 przywierzcho┼ékowej d┼éugo┼Ťci korzenia z─Öba
Powy┼╝sze schorzenie diagnozuje si─Ö zwykle na podstawie zdj─Ö─ç RTG danego z─Öba.
Przeciwwskazania miejscowe do resekcji wierzchołka korzenia:
1. zmiany zapalnowytw├│rcze lub torbiel korzeniowa przekraczaj─ůce 1/3 cz─Ö┼Ťci korzenia
2. zanik pionowy i poziomy ko┼Ťci w przebiegu chor├│b przyz─Öbia
3. rozlane zapalnie oz─Öbnej
4. z─Öby mleczne
5. korzenie złamane podłużnie
6. du┼╝e braki w uz─Öbieniu (przeciwwskazania wzgl─Ödne)

Przeciwwskazania og├│lne do tego zabiegu stanowi─ů mi─Ödzy innymi choroby uk┼éadowe i narz─ůdowe, schorzenia uk┼éadu bia┼éo- i czerwonokrwinkowego, uk┼éadu krzepni─Öcia, fibrynolizy, cukrzyca, choroby nerek. Przed planowanym zabiegiem przeprowadza si─Ö podstawowe badania laboratoryjne oraz sanacj─Ö jamy ustnej. Ocen─Ö wyniku leczenia chirurgicznego przeprowadza si─Ö w oparciu o badanie kliniczne i kontrolne zdj─Öcie rentgenowskie, kt├│re wykazuje z czasem zmniejszenie ubytku kostnego i wype┼énienie tkank─ů kostn─ů. Ca┼ékowita odbudowa kostna wymaga kilku miesi─Öcy.